Hogyan legyél jó motoros utas? Amikor felülsz egy motorkerékpár hátuljára, szó szerint a vezető kezébe adod az életed. Íme azok a dolgok, amiket jobb ha tudsz mielőtt felülsz valaki mögé.

A motorozás megtanulása nehéz, de ha utas vagy, akkor még nehezebb a dolgod.

Mire számíthatsz motoros utasként

Ha felülsz valaki mögé a motorra, akkor az azt jelentheti, hogy az adott illető már tapasztalt a motorozásban és az utas szállításban is. Meg kell bizonyosodnod arról, hogy vannak megfelelő védőfelszerelések és azokat helyesen is használja. Kérd meg a vezetőt, hogy magyarázza el, hogy mikor mit kell csinálni. Például mit tegyünk kanyarodásnál, fékezésnél, megállásnál, hogyan kell kommunikálni a motoron, stb. Akire rábízod magad, az a személy tényleg figyeljen a biztonságodra és a jólétedre.

Vizsgáljuk meg részletesen ezeket a pontokat, hogy mikor mire is számíthatsz.

BMW K 1600 GTL (10/2010)

 

Milyen tapasztalt a vezető?

Az utassal való motorozás több készséget igényel, mint ha egyedül utaznál. A motor nehezebb, ezért nem lehet olyan könnyen kormányozni vagy fékezni, mintha csak egy ember ülne rajta. A megállásnál nehezebb lesz egyensúlyozni is. Egy újonc motorosnak ezek problémát jelenthetnek, tehát azt a választ szeretnénk attól hallani, akivel motorozni fogunk arra a kérdésre, hogy mióta is motorozik, hogy már évek óta.

Itt van pár egyéb kérdés, amiket még érdemes a motorozás előtt feltenni a másiknak:

  • Mióta jársz ezzel a motorral? Legalább három hónap a helyes válasz.
  • Hogyan tanultál meg motorozni? Részt vett egy motoros tanfolyamon, amit sikeresen el is végzett.
  • Mennyit mentek már utassal? Ha még nem sokat, akkor mondd neki, hogy gyakoroljon valaki mással.
  • Van egyáltalán motorkerékpáros jogosítványa? Ez nagyon fontos, hiszen aki nem szerzett jogosítványt az vagy nem gondolja elég komolyan a motorozást, vagy nem elég képzett ahhoz, hogy részt vegyen a tanfolyamon.
  • Van biztosítása? Ez a felelősség és a hozzáállás egyszerű próbája. Ha komolyan gondolja, akkor rendelkezik megfelelő biztosítással.
  • Voltak már balesetei? Ez is egy fontos kérdés, amit fel kell enni, hiszen sok mindent leszűrhetünk a válaszból.
  • Ha iszik, akkor szokott motorra ülni? A felelősséget ezzel lehet mérni. Nem helyes, ha akár csak egy sört is ivott és úgy vezet.

Ezek után meg kell beszélni, hogy ki mit javasol az első túrára. Legelőször inkább pár rövidebb menetet menjetek, majd utána lehet őket hosszabbítani.

Mit viselj utasként

Kérdezd meg, hogy milyen felszereléseket tud neked adni a motor tulajdonosa és miket kell magadnak vinned. Függetlenül attól, hogy az adott országban kötelező-e a bukósisak viselése, mindig erősen ajánlott, hiszen ha valami rosszul sülne el, akkor csak ez állna közted és a halál között. A legtöbb országban pedig amúgy is kötelező a használata motorozás közben. Ha a vezető azt mondja, hogy nem szükséges sisakot felvenned, akkor azt azt jelenti, hogy nem vette figyelembe a motorozás kockázatait. Ez a hozzáállás veszélyes és irreális. Ilyenkor ne ülj fel mögé se te, se a családod.

A bukósisak mérete trükkös lehet. Ha túl kicsi, akkor az kényelmetlen és fájdalmas lehet az úton, a túl nagy pedig leeshet egy esetleges ütközés során. Honnan tudhatod, hogy a sisak mérete megfelelő-e? Rögzítsd szorosan az állszíjat, majd fogd meg a sisak hátsó részét és húzd felfelé, előre erőteljesen. Ha lejön, akkor valószínűleg kisebb sisakra van szükséged. Ha a sisakon nincs arcvédő, akkor szemüveget vagy védőszemüveget kell viselned.

A motoros bukósisak tehát elengedhetetlen. A motoros felszerelés többi darabja csak megvéd a kellemetlenségektől vagy az esetleges fájdalmaktól. A hosszú nadrág nagyon fontos lehet, hiszen egy esésnél ez védhet meg minket a horzsolásoktól és a sebektől. A farmer elfogadható védelmet nyújt, de vannak ennél sokkal praktikusabb darabok.

Ha nincs kesztyűd, akkor kérdezd meg a vezetőt, hogy tud-e neked adni. A bőrkesztyű a legjobb erre a célra. Fontos, hogy szorosan illeszkedjen, hiszen akkor nem eshet le, ha rosszul mennek a dolgok. Az ujjatlan kesztyű a meggondolatlanság másik jele.

A motoros kabátok szintén hasznosak lehetnek, hiszen jobb védelmet nyújtanak. Bármilyen kabát jobb lehet, mint a semmi, különösen ha még az idő sem a legjobb. Ha nincsen motoros bőrkabátunk, akkor egy sima farmerdzseki is jó lehet.

Az igazi motoros csizma nyújtja a legjobb védelmet, de bármilyen szilárd talpú, amely elfedi a bokádat és a lábadat, hasznos lehet. Az a fontos, hogy magas szárú legyen, hogy a boka is védve legyen. Győződj meg arról, hogy nem fog kikötődni a cipőfűző, mert beleakadhat a hátsó kerékbe, a hajtószíjba vagy a láncba is és ez sérülést vagy balesetet is okozhat.

Mielőtt motorozol

Ha még soha vagy csak párszor motoroztál, akkor a vezetőnek több részletet is át kell vennie veled. Meg kell mutatnia, hogy hogyan kell fel- és leszállni a motorról. Ki száll le előbb, az utas vagy a vezető. Figyelmeztetnie kell a forró alkatrészekre is, például a kipufogórendszerre, hogy ne érj hozzá.

Azt is meg kell mutatnia, hogy hova tedd a lábad motorozás közben, melyik lábtartót kell használnod. Azt is át kell beszélni, hogy tartsd távol a lábad a kerekektől és a meghajtó rendszertől.

Hol kell kapaszkodni? Hogyan tartsd a kezed motorozás közben és hova tedd őket? Foghatod kézzel a másik derekát, de vannak kapaszkodóval ellátott övek is. Ha van egy nagy kapaszkodó az ülésnél, akkor az kényelmesebb, de minden motoron más, ezért ezt is fontos tisztázni. Ne kapaszkodj a vállába vagy a karjába, hiszen ez zavarhatja az irányítást.

Kommunikáció

Mielőtt egy hosszabb útra indulnátok, beszéljetek meg néhány alapvető jelzést. Például egy érintés a jobb vállon jelentheti azt, hogy meg akarok állni, állj meg ha tudsz. A kettő azt is jelentheti, hogy sürgős. A bal váll érintése jelentheti azt, hogy nézd ezt, nézd azt, nézz előre. Mindkettő megérintése jelentheti azt, hogy problémád van. Az is lehet, hogy alacsony sebességnél még hangosan is lehet kommunikálni, de nagy sebességnél a szél valószínűleg ezt megakadályozza. A simogató mozdulat jelentheti azt, hogy lassítsunk.

Meg kell tervezni, hogy hány percenként álltok majd meg, hiszen a megállókban tudtok szóban kommunikálni és megbeszélni, hogy hogyan tovább. Fontos tudni, hogy mennyi lesz az egész utazás időtartama.

Az első menetnek rövidnek kell lennie, hogy az utas jelezhesse, hogy ez neki nem tetszik, vagy épp az ellenkezőjét. Ideális esetben nem az autópályán kell ezt elkezdeni.

Ha rosszul érzed magad, vagy kényelmetlen neked ez az egész, akkor jobb ha időben jelzed, mielőtt rosszabbodna.

Motorkerékpár ülések, tartók és háttámlák

A motornak vannak olyan aspektusai, amelyek alkalmasabbá vagy kényelmesebbé tehetik az utas számára az utat, vagy akár biztonságosabbá is. A háttámlák az utasok legkívánatosabb kiegészítői és kinél nagyobbak, annál jobbak. A motoroknak azonban csak kis részük rendelkezik háttámlával, ezért jobb, ha nem is számítasz rá.

A nagyobb háttámlák általában a csomagtartó részei, a kisebbek viszont általában csak akadályt jelentenek.

Maga az ülés a következő legfontosabb elem. Az ideális nyereg kényelmes és széles, hogy meg tudjon tartani, illetve tágas elülső és hátsó fesztávval rendelkezik, hogy bármely helyzetben kényelmet biztosítson. A keskeny ülés nem csak kényelmetlen, de nem is érzed azt a biztonságot, amelyet egy szélesebbnél igen. Sok túrakerékpár emelt utasnyerget biztosít, hogy a hátsó személy könnyedén átlásson a vezető felett. Gyakorlatilag minden motorkerékpár felszerelhető kényelmesebb kiegészítő üléssel.

A lábtartó helyzete akkor jelenthet problémát, ha kellemetlenül hajlítod be a lábad, vagy nem támaszkodsz rajta. Fontos, hogy megfelelő helyzetben üljünk és kényelmesen legyen a lábunk a lábtartón.

Megosztás
MVA Motoros Club