Motorozz profiként már a kezdetektől fogva

A kezdő motorosok 11 hibája, amit a legjobb lenne elkerülni. Miguel De Cervantes, a klasszikus spanyol Don Quijote regény szerzője egyszer azt írta: „Az idő mindent ér. Senki sem születik bölcsnek.”. Ha kezdő vagy a motoros világban, akkor neked is meg kell tudni ítélni, hogy mik azok a gyakori hibák, amelyeket jobb lenne elkerülni. Ehhez a megítéléshez tapasztalat kell. Sok gyakorlással megtanulod a motorozás minden csínját-bínját.

A jogosítvány megszerzése és az első motorkerékpár megvásárlása nagyszerű első lépés, de tapasztalt versenyzővé válni ár más tészta. Meg kell tanulni, hogy motorozás közben a kerékpár irányít. Ezekhez mind-mind tapasztalat, türelem és körültekintés szükséges.

Tehát melyek a kezdő motorosok leggyakoribb hibái? Olvasd el, hogy ne eshess te is ezekbe a csapdákba.

Sebességvesztés

Ez az egyik legnagyobb kihívást jelentő probléma, amellyel szembesülhetsz, amikor autót vagy motort vezetsz, amely szokásos sebességváltóval rendelkezik. A tengelykapcsoló beállítása közben apránként szinkronizálnia kell az üzemanyag-áramlást (fel kell gyorsítani), nehogy a motor hirtelen leálljon a nyomaték hiánya miatt. Ekkor a kuplungkarról és a fojtószelepről van szó. Minden motor tengelykapcsolója és fojtószelepe eltér kissé egymástól, ezért mindig meg kell szokni a használatukat. Ha kétszer vagy háromszor kipróbálod, akkor már nem lesz probléma.

Helytelen váltás

Amikor megállsz, akkor normál esetben üresjáratba kell tenni a motort, de ha el akarsz indulni, akkor az első sebességfokozatba kell tenni. Gyorsuláskor pedig egyre feljebb kell váltani kettesbe, hármasba, négyesbe, ötösbe, vagy ha autópályán mész, akkor hatosba.

Ha városban motorozol, akkor ajánlatos okosan használni a váltót, mert a motor segít gyorsabban gyorsulni, ha nagyobb energiával szeretnénk haladni. Még fontosabb az, amikor fékezni akarunk vagy akár meg is akarunk állni. Ha csökkenteni szeretnéd a sebességed, akkor jobb fokozatosan csökkenteni a sebességfokozatokat, hogy a motor segítsen megtartani a motorkerékpárt. Ha működtetjük a tengelykapcsoló kart és csak a fékek erejét használjuk, akkor ezt az extra fékezőképességet elpazaroljuk és túlságosan megerőltetjük a fékeket. Csak egy kivétel van, amikor vészfékezéskor működtetnünk kell a tengelykapcsoló kart, hogy lekapcsoljuk a motort és teljesen meg tudjuk állítani a járművünket.

Kuplung kar

A sebességváltó és a tengelykapcsoló karja kéz a kézben jár. Egy újonc motoros azt hiszi, hogy jobban tud irányítani, ha csak a fékeket használja. Kivéve a nagyon alacsony fordulatszámot, amikor a tengelykapcsolóval kell játszania, hogy megakadályozza a motor leállását, vagy amikor teljesen meg akarunk állni, a motort mindig be kell kapcsolni, hogy ne veszítsük el az uralmat a motorkerékpár felett, és a kívánt hátsó kerék tapadását.

Helytelen sebesség

Kezdéskor lassan kell haladni, de mérsékelt sebességet kell tartani, amely biztonságos és kényelmes. Idővel a mozdulatok automatikusabbá válnak. Végül nagyobb sebességnél kényelmesebbnek és mozgékonyabbnak fogod érezni magad, de mindig tartsd be a sebességkorlátozásokat. Arra is figyelni kell, hogy ne menj lassan azokon az utakon, ahol más sofőrök nagyobb sebességgel haladnak. Lehet, hogy valaki fél rögtön a nagy sebességtől, de ha nem mész olyan gyorsan mint a többiek, az ugyanolyan veszélyes lehet, mint ha száguldoznál.

Végső soron a t sebessége az út típusától, az aszfalt állapotától, a látótávolságtól, stb. függ.

Képességek

Először ne aggódj annyira a képességeid miatt. Koncentrálj arra, hogy már magabiztosan mozogj a motoroddal,a biztonságra és azokra a technikákra, amelyek biztonságosabbá teszik az utazást: ellenkormányzás, testhelyzet, kanyarok bevétele, stb.

A lábak és a kezek nincsenek a helyükön

Emlékezz! Tartsd a kezed a kormányon, hogy megőrizd az irányítást és, hogy készen állj az úton lévő akadályok leküzdésére. Az is segít, ha egy, kettő, három, vagy akár négy ujj a fékkaron és a kuplungon nyugszik, hogy készen állj a fékezésre.

Ugyanez igaz a lábadra is. A talpat megfelelő lábtartóknak kell alátámasztani, hogy helyesen és a lehető legtermészetesebben és legkényelmesebben állj, valamint közelebb legyen a hátsó fékpedálhoz (jobbra) és a sebességváltó pedálhoz (balra).

A kitámasztó

A motorkerékpárokat úgy tervezték, hogy ne lehessen velük menni, ha nyitva van a kitámasztó, hiszen veszélyes lehet, ha dőlsz. Ha az első sebességfokozatba kapcsolod, akkor a kerékpár lekapcsolja a gyújtást és leáll. Lehet, hogy megijedsz, mert nem tudod, hogy mi történik, de ez csak a te biztonságod érdekében történik. Csukd be a kitámasztót és már mehetsz is.

Nem kapcsolod ki az indexet

Az első alkalommal a motorosok általában a különböző tevékenységekre összpontosítanak, amelyek csak a motorozáshoz szükségesek, de néha hiányoznak az apróságok. Ez gyakran a mutatókkal fordul elő. Egy kezdő gyakran indexel, amikor sávot vált, de aztán elfelejti kikapcsolni. Ez annyira nem veszélyes, de más sofőröket körülötte megzavarhat.

Manapság azonban egyre több motort készítenek automatikus kikapcsolásjelzővel, amelyek néhány másodperc múlva automatikusan kikapcsolnak.

A motorkerékpár tartaléka

Néhány motorkerékpár üzemanyag-jelzővel van felszerelve, vagy kiszámolja a távolságot, amelyet el fogsz érni. Másoknak csak egy lámpájuk van, amely figyelmeztet, ha a tartalék tartományba lépsz. Néhány motor egyáltalán nem rendelkezik mutatókkal és neked kell kitalálnod, hogy mennyi van még. Emiatt ismerned kell a motorod tartalékát. Hogyan is történik ez? Amikor töltöd a tankot, akkor az egyik részt állítsd vissza nullára és amikor ismét a tartalék zónába lépsz, akkor tudni fogod, hogy hány kilométert mentél.

Nyilvánvaló, hogy ez egy hozzávetőleges szám lesz, mivel bizonyos tényezőktől függően változik. Ismételd meg többször a folyamatot, hogy kapj egy átlagot, így már lesz tipped arra, hogy mennyit motorozhatsz egy tank benzinnel. A lakott területeken nem okoz gondot a benzinkút megtalálása, de ha messzebbre mész, akkor érdemes lehet néhányat előre kinézni.

Karbantartás

Kezdettől fogva te felelsz a motorod karbantartásáért. Kövesd a felhasználói kézikönyvben a kerékpárra vonatkozó utasításokat, beleértve az olajcserét, a hajtóláncot, a fékeket, a folyadékokat és természetesen a gumiabroncsokat, amelyeknek jó állapotban kell lenniük és mindig tartaniuk kell az ajánlott gumiabroncs-nyomást.

Motorozás utassal

Javasoljuk, hogy szerezz tapasztalatot és magabiztosságot, mielőtt utassal utaznál a motorodon. az utas szállítása jelentősen megváltoztatja a motorkerékpár dinamikáját és tehetetlenségét, így nem csak rád nézve lehet veszélyes, de az utasod számára is.

A motoros készségek idővel javulni fognak. Ha a biztonságra és a motor megismerésére összpontosítasz, akkor gyorsan megtanulod a motorozás minden csínját-bínját, mint egy profi. Ne felejts el tehát tisztában lenni a környezettel, tartsd karban rendesen a motort, legyenek rendben a gumiabroncsok és élvezd az előtted álló utat!

Megosztás
MVA Motoros Club